Työllisyyspalvelut 1.1.2025 alkaen oman kunnan kautta

Vuoden 2025 alusta lähtien työvoimapalvelut siirtyvät kuntien tehtäväksi ja valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Työllisyysalueet ovat uusia työvoimaviranomaisia. Kunnille siirtyy pääosa TE-toimiston vastuulla olevista henkilöasiakas- ja yrityspalveluista. Työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Asiakkaat ohjataan asioimaan oman kunnan kautta 1.1.2025 alkaen. 

Turun työllisyysalue muodostuu 23 Varsinais-Suomalaisesta kunnasta ja sen vastuukuntana toimii Turku. Lähipalveluita tarjoaa yhdeksän kuntaa: Kaarina, Laitila, Lieto, Loimaa, Paimio, Raisio, Parainen, Uusikaupunki sekä Turku. Osa kunnista palvelee myös alueensa muita kuntia.

Työllisyyspalvelut Maskussa

Maskussa työllisyyspalvelut järjestää lähikuntamme Raisio. Raision yhteystiedot ja lisätietoa asioinnista löydät Raision verkkosivuilta: Työnhakijalle | Raisio. Ohjaamme sinua tarvittaessa eteenpäin myös kuntamme palvelupisteessä osoitteessa Keskuskaari 3, ma-to klo 9-15, puh. 02 4388 200.

Tiedot Turun työllisyysalueen keskitetystä puhelinpalvelusta sekä linkit Turun työllisyysalueen työllisyyspalveluja tuottavien kuntien verkkosivuille on koottu yhdelle sivulle: Turun työllisyysalueen yhteystiedot | Turku.fi

Työmarkkinatori on jatkossakin sähköinen palvelukanava

Kun tiedät joutuvasi työttömäksi, ilmoittaudu työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Sen jälkeen voit hakea työttömyysetuutta Kelasta tai työttömyyskassastasi.

Helpoin tapa ilmoittautua työnhakijaksi on Työmarkkinatorin Asiointi-palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/asiointi

Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa voit lisäksi:

  • Seurata työnhakusi tilannetta
  • Sopia työllistymissuunnitelmasta ja ilmoittaa sen toteutumisesta
  • Ilmoittaa työnhakusi muutoksista
  • Hakeutua työvoimakoulutuksiin ja
  • Hakea starttirahaa.

Oletko jo asiakas?

Mitä muutos tarkoittaa henkilöasiakkaalle?

  • Asiakkuutesi siirtyminen kotikunnallesi tai työllisyyspalveluja tuottavalle lähikunnalle ei edellytä sinulta itseltäsi mitään toimenpiteitä. Asiakastietosi siirtyvät automaattisesti.
  • Sinun ei tarvitse käynnistää työnhakuasi uudelleen asiakkuuden siirron vuoksi.
  • Siirto kotikunnan tai työllisyyspalveluja tuottavan lähikunnan asiakkaaksi ei vaikuta työttömyysetuuteesi.
  • Siirto ei vaikuta tehtäviin tai palveluihin, joista kanssasi on jo sovittu.
  • Muistathan pitää yhteystietosi ajan tasalla.
  • Saat lisätietoja oman kuntasi verkkosivuilta.
  • Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta ilmoittaudutaan työnhakijaksi ja hoidetaan työnhakuun liittyviä asioita.

Mitä muutos tarkoittaa työnantaja-asiakkaalle?

  • Työnantaja-asiakkaiden asiakkuus ei automaattisesti siirry uusille työvoimaviranomaisille.
  • Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta haetaan työntekijöitä ja jonne voi jättää työpaikkailmoituksen.
  • Ohjeet asiointiin työvoimapalveluissa 1.1.2025 alkaen saat työllisyysalueiden kunnilta.
  • Työnantaja voi jättää sähköisen yhteydenottopyynnön Yrityksen ja työnantajan Asiointi -palvelun kautta vasta sen jälkeen, kun asiakastietoihin on päivitetty uusi vastuuvirkailija vuonna 2025.
  • Ennen sähköisen yhteydenottopyynnön mahdollisuutta, työnantajan tulee olla yhteydessä oman alueensa työvoimaviranomaiseen puhelimitse, sähköpostilla tai henkilökohtaisesti asioimalla.

Lisätietoja

Tietoa Turun työllisyysalueesta: https://beta.turku.fi/tyonhakijoille-ja-tyontekijoille/turun-tyollisyysalue

Turun työllisyysalueen aluesivut: https://tyomarkkinatori.fi/aluesivu/turun-tyollisyysalue/etusivu